Hur långt kan man vandra på en dag?

En av de vanligaste frågor man ställs inför som ny vandrare är: Hur långt kan man gå på en dag?

Svaret är naturligtvis: Det beror på.

I korthet varierar det beroende på hur fort du går, hur länge du går, hur ofta du stannar och i vilken terräng och under vilka förhållanden du går.

Men jag tycker också att frågan ska delas upp i två olika frågor:

Hur långt KAN man vandra på en dag och hur långt VILL man vandra på en dag?

Det är nämligen sällan samma sak. Det som krävs för att vandra riktigt långt är kanske inte alls vad du är intresserad av.

Vi är det definitivt inte.


Gå så långt som möjligt

Om ditt mål är att gå så långt som möjligt, eller om du måste gå långt för att komma hem eller till ditt nästa boende, så ska du:

  • Gå upp med tuppen och vandra tills det blir mörkt.
  • Pressa fram i forcerad marsch.
  • Ta få, korta pauser och inte stanna för annat än det absolut nödvändigaste (läs: toalett besök).
  • Undvika att gå vilse.
  • Bära så lätt packning som möjligt.
  • Vandra i ett platt landskap på plant underlag.

Du förstår poängen…

Det jag vill illustrera är att du i första hand ska fråga dig hur du VILL vandra. Hur långt du kommer att gå beror mycket på din attityd till vandring och hur du lägger upp din dag.


Det beror på…

I fjol vandrade vi mellan 7 och 16 km på våra dagsturer. När vi gick ”Compostellan” i Spanien gick vi 26 km med ganska tung packning på en dag. Det är vårt rekord, men vem räknar…

För det mesta hamnar vi runt 10 – 12 km när vi gör våra strövtåg för att njuta här i Skåne. Det betyder att vi tar sovmorgon, stannar ofta och tittar och upplever naturen, gör sidoäventyr och fikar frekvent.

Om vandringen går genom ett ganska enformigt landskap kan vi vandra på och hamnar då närmre de 16 kilometrarna.

För mycket längre distanser än så krävs lite mer än vad vi är bekväma med. Då ska det vara av en speciell anledning.

Det är vår stil. Men kom ihåg att du kan trivas med något helt annat.


Gånghastighet

Hur långt du kan vandra beror naturligtvis på hur fort du går.

Vi skulle vandra med min bror och min brorson en gång. Men när vi såg hur de flög fram över markerna med sina jättekliv insåg vi att vi inte spelade i samma liga.

Enligt Trafikverket (!) är den normala gånghastigheten 5 km i timmen. Det betecknas som rask takt som man inte tappar andan av. Jag tänker att det är den moderna människans transporthastighet.

Långsam promenad ligger på ca 2-3 km i timmen medan intensiv powerwalk kan nå upp till ca 6-7 km i timmen.

Hur fort du kan gå beror naturligtvis på hur vältränad du är och vilken steglängd du har men när det gäller vandring är det också en fråga om terräng och vilken attityd du har.

Vill du gå i forcerad marsch, långsamt strosande eller någonting mitt emellan?

För oss varierar det från vandring till vandring och även inom en och samma vandringsdag. Det är ofta dagsformen som avgör. Både den fysiska och den psykiska.

Behöver vi komma ner i varv och bli mer närvarande går vi långsamt. Behöver vi bränna av lite adrenalin och få ner vår stressnivå går vi fortare.

Världsrekordet i 20 km gång för män innehas av en japan som heter Yusuke Suzuki (I kid you not!). Han har gått 20 kilometer på 1 timma, 16 minuter och 36 sekunder. Det ger en fart på ca 15.8 km i timmen. Det är fortare än jag kan spurta!


En varning!

Se upp med att snabbt försöka öka din gånghastighet. Det är ett recept för att bli skadad. Dels i form av överbelastningsskador, dels i form av akuta skador som att du ramlar och slår dig.

Vandring är långvarig monoton belastning och det tar lång tid för framför allt dina senor att vänja sig.

Det bästa är att börja vandra i den takt som du är van att gå i eller till och med lite långsammare.


Tyngen på din packning

Det finns en anledning till att ett av de vanligaste råden när det gäller vandring är:

Packa lätt!

Om du bär tungt kan du inte gå lika fort. Det krävs helt enkelt mer av musklerna att förflytta en tyngre kropp. För att inte tala om kondition.

En tung ryggsäck kan också göra att du behöver stanna oftare och ta av den en stund för att vila muskler, axlar och rygg.

Ju lättare packning, desto fortare och längre kan du gå och vice versa.


Dagslängden – antal timmar

Det mest avgörande för hur långt du kommer att vandra på en dag är hur många timmar du faktiskt är ute och går.

Om vi ska gå långt fokuserar vi mer på att få in fler vandringstimmar än att försöka gå snabbare.

Skillnaden mellan en vandrare som går i 4 km i timmen och en som går i 5 km i timmen är bara en kilometer varje timme. Men om samma vandrare går en timma längre än varandra så blir skillnaden 4 respektive 5 kilometer.

Om du går fortare kanske du inte orkar gå lika länge, speciellt inte om du ska vandra i flera dagar, så det gäller att hitta en bra balans.


Hur mycket du stannar

Hur ofta och hur länge du stannar har stor betydelse för hur långt du kommer att gå.

Det behöver du ta med i beräkningen. Ingen kan vandra en hel dag utan att göra vissa stopp.

En lunchpaus på en trevlig plats tar sällan mindre tid än en halvtimme och många stopp för att titta på exempelvis fjärilar och andra insekter, häftiga träd eller en vacker utsikt drar ner medelhastigheten ganska mycket.


Väl utmärkt stig eller stigfinnande

Om du ska vandra en dåligt markerad eller dåligt beskriven väg behöver du räkna med extra tid för stigfinnande.

Det är osannolikt hur mycket tid som kan försvinna om man gått vilse och måste hitta vägen igen.


Terräng

Det som gör att fjällvandring i allmänhet är mycket tuffare än annan vandring i Sverige är terrängen.

Att vandra i kuperad terräng går inte lika fort som att vandra på slät mark. Det är mycket jobbigare att gå uppför och man behöver vara mer försiktig när man går nedför. Skillnaden är markant och blir större ju tyngre du bär.

Om stigen är full av stenar, trädrötter eller fallna träd som du måste ta dig runt eller över så tar det mycket länge tid. Det är också jobbigare.

Så när du tittar på hur lång en vandring är, kom ihåg att även titta på i vilken terräng den går, framförallt hur kuperad den är. Längre vandringsleder har ofta en gradering av svårigheten på olika etapper. Ibland kan man även se ett diagram över en vandrings höjdprofil.


Det är en dag i morgon också…

Om du ska vandra under flera dagar och inte är en väldigt van vandrare behöver du tänka på att det är en dag i morgon också. Det är lätt att bränna allt krut den första dagen och sedan vakna med stela, trötta muskler och ont överallt, kanske till och med skavsår.

Då är det bättre att gå lite kortare distanser så att hela vandringen blir mer angenäm. Du kan till och med lägga in någon enstaka vilodag för att slicka såren och få ny spänst i steget.


Börja mäta dig själv?

Jag är väldigt kluven till att ge dig rådet att börja mäta och logga hur långt och fort du vandrar.

Vår filosofi är att det inte är det viktiga. Det kommer dessutom att variera väldigt mycket under ditt vandrarliv.

Jag ser ändå två bra anledningar till att mäta och tajma din vandring:

1. Du behöver veta hur långt du vandrar för att göra det lättare att planera kommande vandringar. Du kanske ska göra en längre vandring med olika etapper eller så funderar du på om du kan gå från punkt A till punkt B och planera transporten därefter.

2. Du får en positiv känsla av prestation. Lyckoforskare inom området positiv psykologi kallar det för ”sense of accomplishment”, fullbordande. Men var uppmärksam så att du inte börjar göra prestationen till det enda viktiga. Det tycker i alla fall jag.


Fiskarhistorier

Vandring blir lätt en fråga om prestation eller rent av tävling. Det är lätt att känna sig som en sämre vandrare för att man inte går åtta mil på en helg.

Kom då ihåg att du inte vandrar för någon annan än dig själv. Du vandrar på det sätt som passar dig bäst.

Kom också ihåg att de flesta avrundar uppåt när de ska skryta om hur långt de gått.

”För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han får. Ja, då skarvar han som han vill, då räcker armarna inte till.”

Storfiskarvalsen, Thore Skogman

fiskarhistorier

(F)luffarna säger: ”Det är farten som avgör hastigheten.”


Lämna en kommentar