Börja vandra – en nybörjarguide

Så du vill börja vandra? Det är en jättebra idé! Välkommen i klubben!

Det här är en guide för dig som aldrig vandrat förut eller för dig som blivit lite ringrostig. Syftet med guiden är att helt enkelt hjälpa dig som vill börja vandra att komma igång.


Gör det enkelt

Krångla inte till det. Dra ner på ambitionerna och börja så enkelt och försiktigt det bara går.

Vandring är egentligen inte mer komplicerat än att du ger dig ut, gärna i naturen, och går lite länge än en vanlig promenad.

Ju enklare du gör det att komma iväg, desto sannolikare är det att det blir av. Det gäller inte bara nybörjare utan även mer erfarna vandrare. Lägg grunden till det enkla redan nu.

Istället för att fundera på vad som är bäst, fundera på vad som är enklast. Du har resten av ditt liv på dig att utveckla (komplicera) din vandring.

Det är bara genom att skaffa egen erfarenhet som du kan lära dig vad som passar just dig. Det gäller till exempel hur långt du trivs med att gå, vilken mat och utrustning du vill släpa med dig och vilka kläder du behöver. Men för att få erfarenhet måste du komma iväg.

gör det enkelt
Esbjörn Isbjörn krånglar till det… Kompisarna har gjort det enkelt och kommer iväg.

Börja med dagsvandringar

Många förknippar vandring med att sova ute i tält eller vindskydd, möjligen på en fjällstation. Men så behöver det inte alls vara.

Du kan mer än gärna välja att vandra under dagen och sedan komma hem igen på kvällen. Det är vad jag rekommenderar de flesta att börja med.

dagsvandringar

Längre fram vill du kanske vandra flera dagar i sträck och övernatta längs vägen, men det finns ingen anledning att hoppa i vattnet innan du lärt dig simma.

Dagsvandringar har alltid varit grunden i vår egen vandring och är numera det enda vi gör. Visst finns det delar av vandringsupplevelsen som man inte får på en dagstur jämfört med vandringar med övernattning, men enkelheten och bekvämligheten väger upp enormt mycket för det.

Det är helt enkelt olika saker och det ena utesluter inte det andra.


Skaffa inte någon speciell utrustning än – med två undantag

Vandringsutrustning kan vara dyr men du behöver inte köpa nya grejor redan nu. Tvärtom, ta god tid på dig. Bygg successivt upp din egen erfarenhet och köp det du behöver allt eftersom.

Till en början kan du använda det du redan har i största möjliga utsträckning. Då har du ingenting att förlora om det bara blir en gång. Du har heller ingenting att skylla på för att inte sätta igång redan nu.

Du kommer att veta bättre vad just du behöver ju mer varm i kläderna du blir. Så skaffa lite erfarenhet först.

Det finns två undantag. Det ena är ett par bra skor och det andra är en ryggsäck.

Om du inte har några skor som du kan gå långt i så bör du skaffa det. Det kan dock räcka med ett par bra promenadskor eller gympadojor.

Börja aldrig en längre vandring med nya skor. Då är risken för skavsår eller andra fotproblem överhängande. Om du köper nya skor bör du gå in dem först innan du tar dem på en längre vandring.

Du behöver också någonting att bära med dig vatten och lite mat i. En ryggsäck (möjligen en axelremsväska) är därför ett måste. Men det behöver inte vara en märkesryggsäck av senaste modellen. Tvärtom!

Som du förstår är skodon – kängor, vandringsskor eller vandringssandaler – och ryggsäck den viktigaste vandringsutrustningen. Egentligen det enda du verkligen behöver.


Vandra i närheten av där du bor

När vi började vandra lade jag mycket tid på att hitta den perfekta platsen att vandra på varje gång. Det var det jobbigaste med hela förberedelsen.

Krångla inte till det som jag gjorde. Välj första bästa plats som du känner till eller som du hittar som inte är så långt ifrån där du bor.

Det är väldigt svårt att i förväg ta reda på om en vandring är trevlig eller inte. Så bekymra dig inte så mycket över det.

Varje vandring är dessutom sitt eget äventyr. Ibland kan en tråkig väg bjuda på en unik och fantastisk upplevelse eftersom något ovanligt inträffar. Ibland kan favoritvandringen bli bedrövlig på grund av dåligt väder.

Så börja med den plats som känns enklast. Att hitta trevliga vandringar är ett livslångt äventyr och ovanliga upplevelser kan göra den mest tråkiga raksträcka spännande.


Gå längre än en vanlig promenad

Hur långt man vill eller kan vandra är helt individuellt. Det är något du måste prova dig fram till själv. Som nybörjare bör du sikta på att börja försiktigt och inte gå för långt.

Det bästa generella råd jag kan ge är du ska vandra längre än vad som är en vanlig promenad för dig. Utgå från en vanlig promenad och lägg på en bit. Utgå från vad din kropp är van vid och lägg på lite mer.

Det händer någonting mentalt när man är ute och vandrar längre än en promenad som jag vill att du ska få uppleva. Det är det som är skillnaden mellan att vandra och promenera – en av dem.

Ett enkelt sätt att göra vandringens längd flexibel är att vandra en viss tid, vända och sedan gå samma väg tillbaka. Det är perfekt om du inte har en aning om hur långt du kan eller vill gå.

Ett annat sätt är att välja en kortare runda någonstans, kanske bara några kilometer lång, och gå den flera gånger om andan faller på. Du kan gå åt ena hållet första gången, vända och gå andra hållet den andra gången.



Välj en dag med bra väder så behöver du bara ett fåtal lager kläder

Till en början tycker jag att du ska unna dig en dag med bra – eller åtminstone stabilt – väder.

Så småningom blir du kanske en vandrare som kan ge sig ut i regn, halv storm och slask, men för det krävs mer planering och kläder med i packningen. För att inte tala om beslutsamhet och motivation.

Det är skönt att kunna lämna regnkläder och flera klädombyten hemma och bara stå och gå i samma outfit hela dagen. Vi lämnar ofta regnkläderna hemma (förutom en lätt regnponcho som alltid är med), men inte om det finns minsta risk för regn. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

För det mesta räcker det med ett par byxor eller shorts och några olika lager av kläder för överkroppen. Exempelvis något kortärmat, något långärmat och en jacka.

Att ta på och av kläder beroende på hur vädret ändrar sig, eller hur mycket du rör på dig, är en av vandringens grundkunskaper. Det är lite jobbigt att hålla på och byta kläder, ibland flera gånger, men det gör verkligen skillnad för hur du mår när du vandrar. Ingen mår bra av att gå och vara för varm eller frysa. Det betyder mer än du tror.


Packa mat och dryck

En vandring utan fika- eller matpaus är ingen vandring. Det kan vara halva nöjet och en stor del av att komma ner i varv, bli närvarande och uppleva.

Vatten och/eller annan dryck är ett måste. När du går i flera timmar behöver du fylla på vätska. Ju varmare det är desto viktigare är det.

Ta med lite mer mat än du tror att du kommer att behöva. Det är bättre att komma hem med mat kvar i packningen än att kämpa med att energin gått ur kroppen. Det är inte roligt!

För vissa är matlagning ute i skogen en stor del av det roliga med vandring men nu ska du bara göra det enkelt.

Några klassiker: Mackor. Fikabröd. Nötter. Torkad frukt. Choklad (om det inte är varmt). Godis. Matig sallad. Varmkorv i termos.

Te, kaffe eller varm choklad i ståltermos om du har en sådan.


Slappna av, fokusera på upplevelsen och låt dagen komma som den kommer

När du vandrar vill jag att du ska försöka fokusera på själva upplevelsen, inte på hur långt eller fort du går.  

Titta dig omkring. Ser du detaljerna i det du passerar?

Fokusera på det du upplever i nuet. Låt livet där hemma blekna, det finns kvar när du kommer tillbaka, mentalt utvilad efter en välbehövlig paus.

Låt dagen komma som den kommer.

Under en lång vandring går man ofta igenom olika sinnesstämningar. Ibland leker livet och man dansar fram. Ibland tar det emot, ofta beroende på att man behöver en rast och lite mat. Ibland tar det tid innan man blir riktigt närvarande. Ibland bara går man.

Det är olika. Men en vandring är aldrig ogjord för ditt fysiska och psykiska välbefinnande. Tro mig! 

Känn efter vad som får dig att må bra och njut av din första vandring!

Lycka till!


Lämna en kommentar